På väg mot gipsform

På måndag börjar våra mästerblåsare att blåsa. De sista förberedelserna pågår och drejskivan i gipsrummet går runt, runt, runt, runt. Gipsformar ska de flesta av oss göra: först gjuta en cylinder av gips på drejskivan, låta den bli lagom stadig, sedan skrapa av med en mall, så allt som återstår är formen vi vill att glaset ska ha; själva formen gjuts sedan runt detta gipsstycke.

Att dreja fram min lampa i halvhårt gips gick inte för mig. Den var för stor! Gipset hann härda alltför mycket och mallen var för vek och gänglig. Jag tänkte "grönskum", jag tänkte "svarven", jag tänkte "bagatell".

Trodde jag ja... lampan visade sig för stor för svarven också. För stor för den stora svarven. Svarvstålet kom åt fint i ena änden av stycket, men lampans tjocka mage isolerade resten. Nära att ge upp, svor jag några meningar, tog en kopp te, bet ihop och fortsatte. För hand.

Det gick, över förväntan. Imorgon återstår spackling, sedan är jag halvvägs till en gipsform!



Jag tog med min hand som referensmått: 166 mm från handled till långfingerspets.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0